[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1395 1395 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 43-52 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان
علی اصغر بیانی1، حمزه اکبری2، فرهاد تربتی نژاد *3، زهرا مقدم4
1- دانشیار انشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
2- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
3- کارشناس ارشد علوم پزشکی گلستان ، f.torbatinezhad@yahoo.com
4- کارشناس ارشد علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (849 مشاهده)

زمینه و هدف: خودکارآمدی به‌عنوان یک ویژگی شخصیتی پیش‌بینی کننده می‌تواند در موقعیت‌های تحصیلی و از جمله فرسودگی تحصیلی، عاملی مؤثر باشد. امروزه با همگانی شدن اینترنت مسئله استفاده مفرط از این فناوری موردتوجه می‌باشد. هدف مطالعه حاضر مشخص نمودن رابطه بین خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان بود.

روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی 250 دانشجوی مقطع دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با استفاده از جدول تعیین اندازه نمونه کرجسی و مورگان وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی Maslach، خودکارآمدی Sherer و اعتیاد به اینترنت Young جمع آوری شدند. تجزیه‌و تحلیل داده‌ها از طریق  آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس در نرم افزار آماری SPSS نسخه 17 انجام شد.

یافته‌ها: بین خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی همبستگی آماری معنی‌داری وجود داشت  (r=0.201،p<0.01) . بین خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی در پسران همبستگی آماری معنی‌داری (r=0.359،p<0.001) به دست آمد. بین خودکارآمدی، فرسودگی تحصیلی و اعتیاد به اینترنت با متغیر جنسیت ارتباط معنی دار آماری مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج و ارتباط بین خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی، می‌توان با تقویت خودکارامدی در دانشجویان از پیامدهای نامناسب تحصیلی آنان پیشگیری کرد.

واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی، فرسودگی تحصیلی، اعتیاد به اینترنت
متن کامل [PDF 566 kb]   (384 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۱
* نشانی نویسنده مسئول: گرگان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشکده پزشکی، اداره آموزش
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayani A A, Akbari H, Torbatinejad F, Moghaddam Z. Relationship between Self-efficacy and Academic Burnout with Internet Addiction in Medical and Dentistry Students of Golestan University of Medical Sciences. J Prev Health. 2016; 2 (3) :43-52
URL: http://hpjournal.ir/article-1-117-fa.html

بیانی علی اصغر، اکبری حمزه، تربتی نژاد فرهاد، مقدم زهرا. رابطه بین خودکارآمدی و فرسودگی تحصیلی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله پیشگیری و سلامت. 1395; 2 (3) :43-52

URL: http://hpjournal.ir/article-1-117-fa.html



دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1395 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پیشگیری و سلامت Journal of Prevention and Health
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 810 queries by yektaweb 3603