[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 10-19 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی در ارتقاء وجدان تحصیلی دانش آموزان
سوده نوروزی، رضوان حکیم زاده، رضا داورنیا *1، محمد جلال محمودی، امین براتیان
1- ، rezadavarniya@yahoo.com
چکیده:   (1007 مشاهده)

زمینه و هدف: وجدان تحصیلی از متغیرهای مهم و تأثیرگذار درزمینهٔ بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان است و توجه به آن  و یافتن شیوه‌هایی در جهت افزایش آن در دانش آموزان به پیشرفت تحصیلی آنان کمک بسیاری می‌نماید. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مداخله شناختی رفتاری  به شیوه گروهی در ارتقاء وجدان تحصیلی دانش آموزان  طراحی شد.

روش بررسی: روش پژوهش نیمه تجربی و با بهره‌گیری از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل می­باشد. جامعه پژوهش متشکل از تمامی دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان‌های شهر اراک در سال تحصیلی 92-1391 بودند. 34 دانش‌آموز که کمترین نمرات را در پرسشنامه پژوهش کسب نموده بودند، انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گردآوری داده‌ها با استفاده از مقیاس وجدان تحصیلی McIlroy و Bunting انجام گرفت. پس از اخذ پیش‌آزمون از هر دو گروه، مداخله شناختی رفتاری در 8 جلسه برای آزمودنی‌های گروه آزمایش اجرا شد اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 20 و آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که مداخله شناختی- رفتاری به‌طور معناداری موجب ارتقاء وجدان تحصیلی آزمودنی‌ها در گروه آزمایش‌شده است (p<0.001).

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن بود که مداخله شناختی- رفتاری به‌طور معناداری موجب ارتقاء وجدان تحصیلی آزمودنی‌ها در گروه آزمایش‌شده است. در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نگردید.

واژه‌های کلیدی: وجدان تحصیلی، مداخله شناختی رفتاری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 652 kb]   (619 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۰/۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noroozi S, Hakimzadeh R, Davarniya R, Mahmudi M J, Baratian A. Effect of Cognitive Behavioral Group Intervention in Enhancing Academic Conscience of Students. J Prev Health. 2016; 2 (2) :10-19
URL: http://hpjournal.ir/article-1-56-fa.html

نوروزی سوده، حکیم زاده رضوان، داورنیا رضا، محمودی محمد جلال، براتیان امین. تأثیر مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی در ارتقاء وجدان تحصیلی دانش آموزان. مجله پیشگیری و سلامت. 1395; 2 (2) :10-19

URL: http://hpjournal.ir/article-1-56-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پیشگیری و سلامت Journal of Prevention and Health
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 813 queries by yektaweb 3603