[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 2 - ( 6-1395 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 63-71 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط باورهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی درک شده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهر علی آباد کتول استان گلستان در سال 1393
سید کمال میرکریمی1، محمد آریایی، رحمان بردی اوزونی دوجی، محمد جواد کبیر، مریم ایری *2، شهناز غریب شیرنگی
1- استادیار دانشگاه علوم پزشکی گلستان
2- کارشناس پژوهش دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، maryameeri@yahoo.com
چکیده:   (1018 مشاهده)

زمینه و هدف: از آنجایی که در هر نظام آموزشی پیشرفت تحصیلی به عنوان مهمترین شاخص موفقیت در فعالیت های علمی و آموزشی محسوب می شود، بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی درک شده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهر علی آباد کتول استان گلستان در سال 1393 انجام شد.

روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع مقطعی با رویکرد توصیفی-تحلیلی بود که بر روی 460 دانش آموز دبیرستانی مقطع دوم و سوم (230 دختر و 230 پسر) در شهرستان علی آباد کتول انجام شد. به منظور جمع آوری اطلاعات از روش نمونه گیری خوشه ای و پرسشنامه های استاندارد حمایت از سوی والدین، معلمان و دوستان و خودکارآمدی استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری استنباطی همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها: در مجموع، 460 دانش آموز (230 نفر پسر و 230 نفر دختر) در مطالعه کنونی شرکت نمودند. اغلب شرکت کنندگان در مقطع دوم دبیرستان و سن 17 سال (7/51 درصد) 238 نفر قرار داشتند. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ادراک حمایت از سوی خانواده(0.001>p)، معلمان (0.016>p)، دوستان (0.015>p) و باورهای خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی(0.001>p) رابطه معنی دار وجود دارد.

نتیجه گیری: بر اساس مطالعه حاضر، حمایت دریافت شده از طریق خانواده، مهمترین عامل پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود، بنابراین اجرای مداخلات مبتنی بر خانواده در جهت حمایت بیشتر از دانش آموزان به منظور پیشرفت تحصیلی بیشتر می تواند موثر باشد. 

واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، وضعیت آموزشی، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی، دانش آموزان.
متن کامل [PDF 612 kb]   (687 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۹
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirkarimi S K, Aryaie M, Ozouni- Davaji R, Kabir M J, Eri M, Gharib-Shirangi S. The Relationship between Self-Efficacy Beliefs and Perceived Social Support with Academic Achievement in High School Atudents in Ali Abad-e-KatoulCity . J Prev Health. 2016; 2 (2) :63-71
URL: http://hpjournal.ir/article-1-75-fa.html

میرکریمی سید کمال، آریایی محمد، اوزونی دوجی رحمان بردی، کبیر محمد جواد، ایری مریم، غریب شیرنگی شهناز. ارتباط باورهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی درک شده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهر علی آباد کتول استان گلستان در سال 1393. مجله پیشگیری و سلامت. 1395; 2 (2) :63-71

URL: http://hpjournal.ir/article-1-75-fa.html



دوره 2، شماره 2 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پیشگیری و سلامت Journal of Prevention and Health
Persian site map - English site map - Created in 0.051 seconds with 816 queries by yektaweb 3603